Handelsbetingelser for Sweetdeal

Handelsbetingelser för Sweetdeal

Användarvillkor för Sweetdeal.se

Allmän information:

Sweet Media Group

Erik Dahlbergsgatan 11B
411 26 Göteborg

E: kundtjanst@sweetdeal.se
T: 040-668 87 48

Org nr: 559328-2675

På www.sweetdeal.se kan du som kund köpa värdebevis för varor och tjänster från våra många partner/leverantörer. Sweetdeal.se är endast förmedlare av avtalet. Det är partnern, och inte Sweetdeal, som levererar de varor eller tjänster som en Sweetdeal-partners värdebevis eller orderbekräftelse (kvitto) ger tillgång till. Sweetdeal ska därför betraktas som ett reklammedium som endast förmedlar kontakten mellan dig som konsument och affärspartnern/leverantören. Samarbetspartnern/leverantören är ansvarig för att kontraktet uppfylls. Du måste därför kontakta den senare om du har några frågor om den specifika produkten.

Du måste vara minst 18 år gammal för att handla på webbplatsen, om inget annat anges på webbplatsen i fråga. Genom att beställa varor på Sweetdeals webbplats bekräftar du att du är 18 år eller äldre. Dessutom godkänner du alla Sweetdeals villkor, cookie- och sekretesspolicy.

  1. Beställning

Din beställning görs online via www.sweetdeal.se och kan inte göras per telefon.

När du beställer anger du ditt namn, din adress, din e-postadress och dina kortuppgifter, som behandlas i enlighet med Sweetdeals sekretesspolicy.

Om du har köpt ditt värdebevis till en av våra partners via Sweetdeal kommer värdebevisen, när köpet har slutförts, att skickas via e-post till den e-postadress som du anger när du gör beställningen. Värdebevisen skickas omedelbart efter att betalningen har registrerats på vårt konto. Värdebevisen kan skrivas ut och lösas in hos den aktuella partnern. Om presentkortet/värdebeviset inte har anlänt inom 2 timmar, vänligen kontakta Sweetdeals kundtjänst. Kom ihåg att kontrollera mapparna för skräppost/ oönskad post/reklam.

Om du har ingått ett avtal med en av våra partners via Sweetdeal om köp av en vara som partnern ska leverera till dig, får du en orderbekräftelse (kvitto) via e-post där det framgår att köpet av varan har slutförts. Leverans av varorna kommer att ske i enlighet med vad som anges i den specifika Sweetdeal och vad som anges i orderbekräftelsen (kvitto).

Som köpare bör du kontrollera att beställningsbekräftelsen för varan eller presentkortet/värdebeviset stämmer överens med det du beställde. Om så inte är fallet bör du kontakta Sweetdeal eller samarbetspartnerns kundtjänst så snart som möjligt, antingen via e-post eller telefon, så att din beställning blir korrekt.

På Sweetdeals webbplatser finns kontaktuppgifterna längst upp eller längst ner på sidan eller under länkarna "kontakta oss", "kontakt" eller "kundtjänst".

  1. Betalning och säkerhet

Betalning sker via den valda betalningsmetoden omedelbart efter att du har slutfört din beställning. Köpet av en Sweetdeal är endast slutfört om och när vi lyckas registrera betalningen. Om betalningen misslyckas vid första försöket (t.ex. för att det angivna kortkontot inte finns, inte har täckning, kreditkortsnumret är felaktigt eller kortet har nått kreditgränsen), kommer köpet av Sweetdeal inte att slutföras.

Priserna på Sweetdeal fastställs i enlighet med partnern. Sweetdeal tar ut en fast administrationsavgift på 7 svenska kronor, som täcker kostnaderna för administration i form av kundservice. Den totala administrationsavgiften visas i pris översikten före slutbetalningen.

Alla angivna priser är vägledande priser inklusive 25 % moms, skatter och tullar.

När betalningen har slutförts får du, som nämnts ovan, en orderbekräftelse och ett presentkort/värdebevis via e-post. Detta e-postmeddelande är ditt kvitto och ditt bevis på att din beställning och betalning har slutförts. Det är inte möjligt att betala med kontant betalning vid leverans.

När du betalar på Sweetdeal används Epay för köp av varor och betalning med kreditkort. Både Epay och Sweetdeals internethandel är godkända.

Du kan använda Dankort, VISA, Visa Electron, Mastercard, American Express, JCB och Maestro. Dessutom kan du betala med Vialbill och Swish.

Särskilt om betalning via Viabill:

När du köper med ViaBill får du först ditt värdebevis. Då måste du betala din

månadsbetalning den 20:e i varje månad.

Om du ångrar ditt köp upphör betalningsavtalet med ViaBill.

ViaBill finansierar köp upp till 2 000 svenska kronor.

Belopp över 2 000 SEK finansieras i samarbete med SparXpress.

Om du redan har ett Viabill-konto är månadsavgiften 39 svenska kronor.

  1. Leverans

Om ditt köp gäller en produkt gäller våra partners leveransvillkor.

Om din leverans är försenad eller felaktigt levererad och Sweetdeal inte har någon skuld kan vi inte hållas ansvariga och du måste därför kontakta partnern. Du är naturligtvis alltid välkommen att ringa Sweetdeals kundtjänst för att se om vi kan hjälpa dig.

3.1 Specifika bestämmelser om inlösen av värdebevis och presentkort hos partners
Partnern kan behöva begränsa tillgången till en viss produkt eller tjänst. Partnern kan till exempel öronmärka en viss mängd kapacitet vid en viss tidpunkt för Sweetdeal, vilket är anledningen till att du som Sweetdeal-kund kan upptäcka att partnern meddelar att det är utsålt trots att det finns tillgänglig kapacitet. Reservationer görs för eventuella utsålda datum. Om du vill lösa in ditt värdebevis på ett visst datum rekommenderar vi därför att du löser in din värdebevis så snart som möjligt eller att du bokar datumet i fråga hos samarbetspartnern.

Alla värdebevis har en unik kod. Samarbetspartnern måste använda denna kod när du löser in ditt värdebevis. Det är inte tillåtet att kopiera eller manipulera värdebevisen. Vid misstanke om kopiering eller manipulering förbehåller sig Sweetdeal rätten att vidarebefordra den relevanta insamlade informationen till respektive samarbetspartner.

  1. Force Majeure

Varken Sweetdeal eller affärspartnern ska vara ansvariga för att de inte fullgör sina skyldigheter enligt avtalet om det uteblivna genomförandet av transaktionen beror på force majeure eller tvingande omständigheter och parterna inte borde ha tagit hänsyn till hindret vid tidpunkten för undertecknandet av avtalet eller kunde ha undvikit det senare.

  1. Rätt till ångerrätt

Enligt svensk lag har du alltid 14 dagars ångerrätt när du handlar på internet. Detta gäller även Sweetdeal och våra partners. Om du utnyttjar din ångerrätt är det viktigt att du anger namn, adress, e-post, telefonnummer och ordernummer så att partnern/leverantören kan identifiera dig. Du kan välja att använda detta standardformulär för återkallelse eller bifoga en lapp i paketet.

Om du har köpt en produkt från samarbetspartnern börjar ångerfristen löpa från och med den dag du får produkten. Om du ångrar ditt köp måste du före utgången av ångerfristen meddela affärspartnern/leverantören att du vill utöva din ångerrätt. Du måste returnera dina varor till avsändarens adress inom 14 dagar efter att du meddelat affärspartnern att du vill utöva din ångerrätt. Om möjligt rekommenderar vi att du använder track & trace för returer så att du kan dokumentera avsändning och mottagande. Det är viktigt att du får ett kvitto från avsändningsstället där det framgår att du har returnerat varorna inom de tillämpliga 14 dagarna i händelse av förseningar i leveransen.

Om du ångrar ditt köp får du pengarna tillbaka. Om föremålet har minskat i värde kommer vi att dra av det belopp som du är skyldig att betala.

Vi kommer att återbetala alla betalningar som vi fått från dig, inklusive leveranskostnader (förutom extra leveranskostnader om du har valt en annan leveransmetod än den billigaste standardleveransmetoden som vi erbjuder), inom 14 dagar från den dag då vi tar emot ditt meddelande om uppsägning.

Vi återbetalar pengarna med samma betalningsmedel som du använde vid köpet, om vi inte har kommit överens om något annat.

Vi kan hålla inne betalningen tills vi har mottagit varorna, om du inte skickar oss ett bevis på att du har returnerat dem.

Det är inte möjligt att avbryta ett köp efter att ditt värdebevis för en tjänst har lösts in hos Sweetdeals partner.

Särskilt för köp av erbjudanden som skickas direkt från partnern.

Samma regler gäller för annullering av en fysisk vara som för annullering av värdebevis. Ångerfristen börjar dock först från och med den dag du får varan om varan skickas direkt från partnern och inte kräver att du löser in ditt värdebevis.

Du måste också returnera dina varor till avsändarens adress inom 14 dagar efter att du meddelat affärspartnern att du vill utöva din ångerrätt. Information om samarbetspartnern finns på ditt värdebevis.

Värdeminskning
Du är endast ansvarig för eventuell värdeminskning av varorna till följd av annan hantering än den som är nödvändig för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion. Om varorna har testats utöver vad som beskrivs ovan kan det innebära att du vid en eventuell hävning endast får tillbaka en del av eller ingen del av köpeskillingen, beroende på varornas kommersiella värde. Observera att avsaknaden av originalförpackning kan leda till en värdeminskning, så se till att du returnerar varorna i originalförpackningen om du vill vara säker på att få full återbetalning.

5.1 Särskilda avbokningsregler för presentkort

Om du ännu inte har löst in ditt värdebevis kan du utöva din 14-dagars ångerrätt genom att meddela Sweetdeal via e-post. E-postmeddelandet måste skickas inom 14 dagar från det datum då du fick värdebevisen via e-post. Du måste också skicka tillbaka värdebevisen via e-post till kundeservice@sweetdeal.se inom 14 dagar efter att du meddelat Sweetdeal att du utnyttjar din ångerrätt. Det är viktigt att du behåller det e-postmeddelande som skickats med datumet som bevis på att du har meddelat ditt återkallande i rätt tid och returnerat värdebevisen.

Observera att du inte har någon ångerrätt vid köp av värdebevis för bland annat följande tjänster enligt artikel 18.2 i lagen om konsumentavtal:

persontransport, t.ex. resor med flyg, buss, tåg, taxi osv.
Inkvartering, t.ex. hotell, vandrarhem, campingplats och uthyrning av semesterbostäder.
paketresor, se avsnittet "Särskilt om paketresor av Sweetdeal Travel".
måltider, t.ex. restaurangbesök och catering,
fritidsaktiviteter, t.ex. biobesök, teaterföreställningar, konserter, idrottsevenemang osv,
Detta förutsätter dock att det i avtalet anges när (vilken dag eller vilken period) den överenskomna händelsen ska äga rum. Efter att du har använt värdebeviset, till exempel på researrangörens webbplats, eller efter att du har slutfört bokningen, kan du inte heller utöva din ångerrätt.

5.2 Specifika uppgifter om paketresor

För paketresor gäller följande villkor. En paketresa är en kombination av minst två av följande delar, om de erbjuds av arrangören tillsammans eller har erbjudits i förväg och sålts tillsammans, och om den totala tjänsten varar mer än 24 timmar eller omfattar övernattning:

transport
boende
Andra turisttjänster som inte är direkt kopplade till transport eller inkvartering men som utgör en väsentlig del av paketet.
Ändring och avbokning före avresa

Om du har bokat din vistelse/resa hos hotellet/researrangören hänvisar vi dig till hotellets/researrangörens vid varje tidpunkt gällande ändrings- och avbokningsregler.

Kundens skyldigheter
Kunden ansvarar för att ha ett giltigt pass, visum och eventuella vaccinationer. Passet måste vara giltigt i sex månader efter återresedatumet. Utländska medborgare bör kontakta sina respektive ambassader för att få information om vilka krav som gäller för medborgare i deras land. Sweetdeal Travel kan inte hållas ansvarigt för eventuella kostnader som kunden ådrar sig om han eller hon inte gör det. Kunden ska följa gällande bestämmelser om allmän ordning och de instruktioner som ges av reseledare/researrangörer, transportörer och andra som har anknytning till genomförandet av paketresan.

Varken Sweetdeal Travel eller någon av dess samarbetspartners ansvarar för eventuella följder av sjukdom, olycksfall eller liknande under resan, och det är kundens ansvar att stå för kostnader för läkarvård, sjukhusvistelse, specialtransport hem etc. Kunden ska hålla sig informerad om tidpunkten för återkomsten, inklusive eventuella ändringar i förhållande till den tidpunkt som anges i resehandlingen, genom att kontakta resebyråns lokala representant eller genom att sätta upp ett anslag på hotellet.

Om kunden inte anländer i tid för återresan förlorar han/hon rätten till återresa och måste göra återresan på egen bekostnad. Sweetdeal Travel ansvarar inte heller för att kunden checkar in i tid och ordnar sin egen transport till flygplatsen vid återkomsten.

Kunden är ansvarig för att se till att hans/hennes egen person och bagage är lämpliga för transport med flyg eller buss. Det bör noteras att gravida kvinnor inte får vara passagerare på ett flygplan när de är i åttonde eller nionde månaden.

Avbokning
Sweetdeal Travel och dess partner har rätt att ändra eller avbryta resan och kunderna kommer att informeras utan onödigt dröjsmål.

Sweetdeal Travel förbehåller sig rätten att:

För att göra ändringar av flygets avgång eller incheckning/utcheckning på destinationen, eller oegentligheter som i allmänhet måste betraktas som mindre allvarliga.
att avbryta om avbrottet beror på att antalet personer som registrerats för ett paket är mindre än det minimum som anges i avtalet.
Reseförsäkring
Vi rekommenderar att kunden har en reseförsäkring eller köper en sådan.

  1. Förfrågningar om fel, klagomål och andra frågor.

Om fel eller problem uppstår i samband med ditt köp på Sweetdeal kan du naturligtvis kontakta Sweetdeal.se eller den berörda samarbetspartnerns kundtjänst, som hjälper dig att lösa problemet.

Reglerna om obligatoriska fel i köpslagen gäller för konsumentköp som omfattas av köpslagen.

Om du upptäcker ett tillverkningsfel på varorna, om du har fått fel varor eller om varorna visar sig vara felaktiga på något annat sätt, måste du reklamera till affärspartnern/leverantören inom rimlig tid. Detta innebär att du måste kontakta affärspartnern/leverantören via e-post eller telefon och påpeka problemet så snart som möjligt. Om felet inte kan avhjälpas via e-post eller telefon kommer du att få instruktioner om andra möjliga lösningar, t.ex. reparation eller utbyte av produkten. Efter 2 år från det att du har mottagit varorna upphör garantin att gälla.

Klagomål om otillfredsställande erfarenheter ska riktas till affärspartnern. Vi på Sweetdeal vill dock gärna höra från dig om du har haft en sådan upplevelse med någon av våra partners, så att vi kan reagera på den och hjälpa till vid ett eventuellt klagomål. I syfte att utvärdera våra partners vill vi höra om din erfarenhet av kundtjanst@sweetdeal.se.

Varken Sweetdeal eller våra partners kan hållas ansvariga för ett belopp som överstiger presentkortets värde.

6a. Rätt att överklaga

Om du vill klaga på ditt köp måste du kontakta den partner som levererade produkten/resan/vistelsen osv. Kontaktuppgifter finns på ditt värdebevis som du får via e-post. Om vi inte lyckas hitta en lösning kan du lämna in ett klagomål till konsumentklagonämnden via www.kfst.se eller till konsumentklagonämnden.

 

Du kan också använda Europeiska kommissionens klagomålsportal på nätet för att lämna in ett klagomål. Detta är särskilt viktigt om du är en konsument som är bosatt i ett annat EU-land. Klagomål kan lämnas in här - http://ec.europa.eu/odr. När du lämnar in ett klagomål måste du ange annonsörens e-postadress.

 

  1. Begränsningstid för presentkort och värdebevis

Presentkortets giltighetstid anges vanligtvis på presentkortet. Om inget annat anges på värdebevisen är giltighetstiden tre år från utfärdandedatumet, dvs. från det datum då du fick värdebevisen via e-post eller post. Om du har köpt ett värdebevis för en vara som endast erbjuds av vår partner under en begränsad tidsperiod, på ett visst datum osv. (t.ex. ett evenemang), begränsas värdebevisens giltighet automatiskt till detta.

7.1 Allmän information om Sweetdeal Credits

Alla Sweetdeal-krediter stryks efter 3 år, jfr. preskriptionslagen § 3, om inget annat avtalats. Kom därför ihåg att använda dina krediter.

  1. Begränsning av ansvar och reservationer

Sweetdeal förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor när som helst. De aktuella förhållandena kommer alltid att finnas i en uppdaterad version på www.sweetdeal.se.

Sweetdeal frånsäger sig allt ansvar för varor eller tjänster som tillhandahålls av partnerna i samband med inlösen av värdebevisen eller leverans av varor. De varor eller tjänster som ditt värdebevis eller orderbekräftelse (kvitto) ger tillgång till tillhandahålls av samarbetspartnern och Sweetdeal är därför inte ansvarig för eventuella fel eller brister i tillhandahållandet av varorna eller tjänsterna av samarbetspartnerna, om inte annat föreskrivs i tvingande lagstiftning. Eventuella krav på ersättning eller skadestånd ska ställas till affärspartnern.

Vi strävar efter att se till att våra webbplatser är tillgängliga 24 timmar om dygnet, men av många skäl kan vi inte garantera att webbplatserna alltid är fullt fungerande och felfria. Sweetdeal kan inte hållas ansvarigt för eventuella följder av användningen av webbplatserna, t.ex. skador på ditt datorsystem eller förlust av data.

Du ansvarar själv för den tekniska utrustning och programvara som krävs för att använda webbplatserna, t.ex. internetuppkoppling, webbläsare, e-post etc. Sweetdeal frånsäger sig därför allt ansvar för eventuella förluster som orsakas av att du använder tjänsten utan att följa de tekniska specifikationerna och ytterligare instruktioner.

 

8.1 Ansvarsbegränsningar i samband med presentkort och värdebeviser

Sweetdeal/Sweetdeal är inte skyldiga att betala ersättning för eventuella förluster som du kan lida till följd av följande

värdebevisen inte har lösts in av kunden eller partnern.
Varorna eller tjänsterna motsvarade inte dina förväntningar.
Affärspartnerns konkurs eller nedläggning.
Andra omständigheter som påverkar den tjänst eller de varor som värdebevisen avser.

  1. Behandling av personuppgifter

När du köper en värdebevis på sweetdeal.co.uk registrerar vi den information du lämnar om namn, adress, telefonnummer och e-post. Den information som du lämnar i din användarprofil är frivillig. Sweet Media Group AB ansvarar för insamling och hantering av uppgifter. Vi samlar in och lämnar ut de personuppgifter som krävs för att leverera varorna till dig.

Endast ett begränsat antal anställda har tillgång till dina uppgifter. Genom att uppge din e-postadress och ditt telefonnummer i samband med ditt köp på Sweetdeal godkänner du att Sweetdeal får vidarebefordra denna information till affärspartnern så att den kan leverera de varor eller tjänster som du har köpt. Partnern kommer till exempel att använda denna information för att spåra försändelsen.

Samarbetspartnern är då den oberoende registeransvarige, och frågor och begäran om tillgång måste därför ställas direkt till samarbetspartnern.

Personuppgifterna registreras hos Sweet Media Group AB och lagras i fem år, varefter uppgifterna raderas.

Dessutom samarbetar vi med ett antal andra företag som lagrar och behandlar uppgifter. Företagen behandlar uppgifterna enbart för vår räkning och får inte använda dem för egna syften.

Vi arbetar endast med data behandlare i EU eller i länder som kan ge dina uppgifter ett adekvat skydd.

Den personuppgiftsansvarige på sweetdeal.se är Sweet Media Group AB,

Du har rätt att få veta vilken information vi behandlar om dig.
Om du anser att informationen är felaktig har du rätt att få den rättad. I vissa fall är vi skyldiga att radera dina personuppgifter om du begär det. Detta kan till exempel vara fallet om dina uppgifter inte längre är nödvändiga för det syfte för vilket vi skulle ha använt dem. Du kan också kontakta oss om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med lagen. Du kan skriva till oss på följande adress: kundeservice@sweetdeal.se

Det är inte tillåtet att kopiera eller manipulera orderbekräftelser, presentkort, värdebeviser eller liknande. Vid misstänkt brott mot denna bestämmelse förbehåller sig Sweetdeal rätten att lämna ut relevant insamlad information till respektive affärspartner eller andra berörda parter.

  • Tillämplig lag och tvister

Inköp som görs via Sweetdeal i samband med ovanstående villkor etc. regleras av svensk lag. Genom att använda webbplatsen godkänner du att alla tvister mellan dig och Sweetdeal om ovanstående villkor etc. ska avgöras av svenska domstolar i enlighet med svensk lag.

  • Information om företaget

Sweet Media Group

Erik Dahlbergsgatan 11B
411 26 Göteborg

E: kundtjanst@sweetdeal.se
T: 040-668 87 48

Org nr: 559328-2675

  • Kontaktuppgifter

E: kundtjanst@sweetdeal.se
T: 040-668 87 48

Kontaktuppgifterna för de relevanta partnerna kommer att finnas med i det e-postmeddelande som skickas till dig som bekräftelse på att du har köpt din värdebevis. Om så inte är fallet, se kontaktuppgifterna för den berörda samarbetspartnern på dennes webbplats.